15 zasad zdrowego stylu życia

Zdrowy tryb życia, to jak gaśnica na ścianie – każdy wie, jak to konieczne, ale pamięta o tym tylko w nagłych wypadkach. Tymczasem dziś zdrowy styl życia jest w modzie a przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia jest powodem do dumy dla ludzi o silnej woli i celowości. Jeśli więc nie popadniesz w skrajności, to podejście nie zmieni twojego życia w piekielną mękę ale pomoże je usprawnić. Pamiętajmy o podstawowych zasadach zdrowego stylu życia.

 

 

 

1. Codzienny reżim

Nie jesteśmy bohaterami filmu Dzień Świstaka więc nasz każdy dzień różni się od poprzedniego, niemniej jednak ważne jest, aby rozwijać i przestrzegać codziennej rutyny. Jeśli się nad tym zastanowić, regularnie wykonujemy ten sam zestaw czynności: śpimy, jemy, pracujemy, odpoczywamy i tak dalej bez końca. Jeśli zorganizujesz wszystkie te czynności i sporządzisz plan, możesz efektywnie wykorzystać swój czas robiąc o wiele więcej. Nie oznacza to, że Twoje życie powinno być planowane z minuty na minutę, ale przewidywalny reżim pomoże Ci uniknąć niepotrzebnej siły wyższej, a Twojego organizmu – niepotrzebnego stresu.

 

2. Odpowiedni zdrowy sen

Bez względu na to co mówią inni, musisz zacząć prowadzić zdrowy tryb życia nie w poniedziałek, ale wieczorem kiedy kładziesz się spać. Tylko wtedy zadbasz o swoje dobre samopoczucie i będziesz miał siłę aby przejść do kolejnych pozycji na naszej liście. Uważa się, że osoba dorosła musi spać około 7 godzin dziennie i zaleca się codzienne kładzenie się spać mniej więcej o tej samej porze i przed północą. Do spania lepiej wybrać łóżko, które nie jest zbyt twarde, ale niezbyt miękkie, a pomieszczenie powinno być wcześniej wentylowane.

 

3. Zarządzanie emocjami

Dla człowieka bardzo ważne jest nie tylko to co robi, ale także to, co czuje. Wszyscy możemy znaleźć się w trudnych sytuacjach, ale stres tylko pogarsza nasze samopoczucie i nie pomaga w rozwiązywaniu problemów. Psychologowie radzą nie popadać w rozpacz ale pamiętać, że sami kontrolujemy nasze życie. Porażkę należy postrzegać jako doświadczenie, z którego należy wyciągnąć pożyteczne wnioski. Negatywne emocje mogą nie tylko obniżyć Twoją samoocenę i zaufanie do innych, ale także wywołać prawdziwe choroby, które lekarze będą musieli leczyć.

 

4. Aktywne ćwiczenia poranne

Podkreślamy, że przerzucanie między sypialnią, łazienką i kuchnią nie dotyczy ładowania energii. Nie sprawdzą się też wymówki dotyczące braku czasu. Dodatkowe 15 minut można wydobyć nawet z najtrudniejszego harmonogramu. Odpowiednie ćwiczenia przygotują całe ciało do dnia roboczego. Przestaniesz być ospały, zmęczony i senny, a nastrój znacznie się poprawi. Najtrudniej jest przezwyciężyć własne lenistwo i zamienić ćwiczenia z wyzwania w nawyk. Kompleks ćwiczeń porannych można skompilować niezależnie ale lepiej jest tam uwzględnić ćwiczenia na elastyczność i prawidłowe oddychanie.

 

5, Rozwój intelektualny

Myśl głową!” – ta rada dotyczy wszystkich, w tym zwolenników zdrowego stylu życia. Ważne jest aby osoba rozwijała i utrzymywała nie tylko swoje zdolności fizyczne ale także umysłowe. Trzeźwa głowa pomoże Ci w trudnych sytuacjach życiowych, a także zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia niektórych chorób związanych ze spadkiem aktywności umysłowej. Możesz trenować swój mózg poprzez czytanie, gry logiczne, łamigłówki. Pomocne jest również granie w szachy lub rozwiązywanie krzyżówek. Opcji jest wiele, nie wspominając o wszelkiego rodzaju symulatorach online.

 

6. Żywność systemowa

Nie będziemy rozmawiać o „dobrym odżywianiu”, bo samo określenie jest przedmiotem debaty, ale przekąski w biegu i nocne naloty na lodówkę zdecydowanie nie są dobre dla nikogo. Opracuj dla siebie odpowiednią dietę, która będzie zawierała co najmniej 3-4 posiłki mniej więcej w tym samym czasie. Staraj się nie jeść później niż 2 godziny przed snem. Twoja dieta powinna być zróżnicowana i zbilansowana. Nie spiesz się i nie próbuj łączyć jedzenia z innymi czynnościami, ćwicz się w jedzeniu przez 20-30 minut i nie próbuj połykać całego posiłku, przewijając listę rzeczy do zrobienia na smartfonie.

 

7. Ulubiona praca

Istnieje wiele motywujących i inspirujących historii o tym jak człowiek nagle zmienia swoje życie: rzuca pracę, wyjeżdża na drugą stronę świata i staje się całkowicie szczęśliwy. Nie każdy jest gotowy na takie działania a radykalne rozwiązania problemów nie zawsze są najlepsze. Ale trudno się nie zgodzić, że nienawistna praca wyczerpuje emocjonalnie. Człowiek czuje się nie na miejscu, jest nieszczęśliwy, szybko się męczy i powoli zmienia się w robota z ograniczonym życiem i wiecznymi marzeniami o wakacjach. Jeśli rozpoznajesz w tym siebie, musisz coś zmienić.

 

8. Kontrola wagi

Nadwaga, podobnie jak niezdrowa szczupłość, negatywnie wpływa na ogólny stan organizmu. Nadwaga powoduje dodatkowe obciążenie narządów wewnętrznych i układu mięśniowo-szkieletowego, co może powodować poważne choroby. Ale to nie znaczy, że musisz bezlitośnie dręczyć się dietami, tym bardziej – wybierz je sam. Przyczyny nadwagi mogą być różne, co oznacza, że „leczenie” powinno być zindywidualizowane. Zanim sprawdzisz skuteczność kolejnej modnej diety udaj się na konsultację z dietetykiem (?).

 

9. Odrzucenie złych nawyków

Jest to rada, której łatwiej jest udzielać niż postępować. Jednak złe nawyki nie pasują do zdrowego stylu życia. Każdy uczeń zna „standardowy zestaw” złych nałogów: palenie, alkohol i narkotyki. Ale w rzeczywistości jest ich znacznie więcej a te same nocne przekąski lub godziny siedzenia przy komputerze można również przypisać złym nawykom. Spróbuj spojrzeć na swój styl życia z zewnątrz i zrozumieć jakich nawyków musisz się pozbyć. Będzie to pierwszy krok w kierunku zdrowego stylu życia.

 

10. Higiena osobista

Od najmłodszych lat uczymy się myć ręce przed jedzeniem, myć zęby co najmniej dwa razy dziennie oraz przestrzegać innych zasad higieny osobistej. Niemniej jednak niektóre z nich warto sobie przypomnieć. Opakowanie chusteczek antybakteryjnych lub żelu w woreczku nikomu nie zaszkodzi, najlepiej byłoby dodać do „zestawu podróżnego” dezodorant, grzebień, płyn do płukania ust i inne rzeczy, które pozwolą uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Zaniedbanie zasad higieny osobistej może nie tylko wywołać chorobę, ale także spowodować niezrozumienie u innych.

 

11. Harmonijne relacje z innymi

Jak wiesz, osoba jest istotą społeczną, dlatego nawet jeśli uważasz się za zatwardziałego introwertyka, musisz okresowo „wyjść w świat”, w którym musisz wchodzić w interakcje z innymi ludźmi. Ważne jest aby komunikacja nie była dla Ciebie nieprzyjemna. Staraj się budować harmonijne relacje z innymi jeśli to możliwe, wykluczaj przypadkowe osoby ze swojego bliskiego kręgu i nie próbuj walczyć ze sobą, próbując zadowolić wszystkich i wszędzie – to nieosiągalny ideał.

 

12. Wysiłek fizyczny

Mówią, że mięśnie można napompować siłą myśli, ale lepiej jest stosować tradycyjne metody. Nie namawiamy do rzucania wszystkiego i pośpiechu pójścia na siłownię, tylko raz jeszcze przypominamy, że życie toczy się w ruchu. Jeśli nie masz konkretnego celu jakim jest rozwijanie określonej umiejętności, spróbuj uczynić sport swoim hobby. Wybierz sport, który lubisz i potrafisz uprawiać. Najłatwiejszym sposobem na utrzymanie dobrej formy jest bieganie rano. Poranne biegi nie wymagają specjalnego sprzętu, specjalnego przeszkolenia i są odpowiednie dla osób w każdym wieku.

 

13. Emocjonalne uwolnienie

Rutynowe opóźnienia i mogą osłabić organizm nie mniej od stresu, dlatego potrzebujemy nowych wrażeń, żywych emocji i możliwości emocjonalnego wyzwolenia. Wolne dni, spotkania towarzyskie lub hobby to najlepszy sposób na regenerację sił. Ale jeśli mamy “wolne dni” tylko kilka razy w roku, lepiej regularnie angażować się w swoje hobby i nie uciekać się do niego w ostateczności, wtedy twoje emocjonalne uwolnienie nie będzie przypominało emocjonalnego wybuchu.

 

14. Hartowanie

Kiedyś hartowanie było  bardzo popularne. Wszystkich, młodych i starszych, polewano zimną wodą. Potem moda na hartowanie minęła, ale dziś stopniowo powraca. Utwardzanie ciała sprawia, że jest ono bardziej sprężyste i sprzyja odmłodzeniu, ale trzeba stale trenować. Cierpliwość jest tutaj ważna. Nie należy sprawdzać się na siłę, czas zabiegu hartowania należy stopniowo zwiększać, aby organizm miał czas na adaptację i odbudowę. Dobrze jest też stosować zabiegi kontrastowe.

 

15. Osobista opinia

Każdy ma prawo do własnego zdania, które może być sprzeczne z opinią większości. Ważne jest aby uczyć się i móc wyrażać swoje opinie i osądy. Nie zawsze możesz wyjść zwycięsko ze sporu ale będziesz mieć pewność, że Twoja opinia została wysłuchana i wzięta pod uwagę. Poczucie własnej wartości jest bardzo ważne. To między innymi wzmacnia poczucie własnej wartości. Nie namawiamy abyście stawali się zagorzałymi debatantami, ale trudno mówić o harmonijnym rozwoju osobowości osoby, która nie jest przyzwyczajona do wypowiadania się, a nawet posiadania własnego zdania.

 

 

 

opr: J. Adamsky

Żródło: kudago.com