W dietetyce i produktach żywnościowych przy użyciu kalorii wyraża się ilość energii, jaką można przyswoić po spożyciu danego produktu. Energia ta jest wykorzystywana do wielu procesów metabolicznych, również tych podtrzymujących funkcje życiowe. Dlatego spożycie odpowiedniej ilości kalorii w ciągu dnia jest kluczowe dla naszego zdrowia.

Kaloryczność artykułów żywnościowych może się między sobą znacząco różnić. Jednak sięgając po konkretne produkty w przybliżeniu można założyć jaka jest ich wartość energetyczna. Najważniejsze makroskładniki pokarmowe zawarte w żywności to: węglowodany, białka oraz tłuszcze. To one determinują kaloryczność danego produktu, dlatego warto wiedzieć, które z nich dostarczają więcej energii.

1 g węglowodanów dostarcza ok. 4 kcal
1 g białka dostarcza ok. 4 kcal
1 g tłuszczów dostarcza ok. 9 kcal

W tym miejscu warto również wspomnieć o błonniku (włóknie pokarmowym), który pełni ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego. Zgodnie z rozporządzeniem UE przyjmuje się, że 1 g błonnika dostarcza 2 kcal.

Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne

Analizując składy produktów żywnościowych jesteśmy w stanie stwierdzić, ile kalorii i makroskładników mogą one nam dostarczyć. Nie jest to trudne, bowiem wszystkie produkty posiadają na opakowaniu dokładny opis użytych składników oraz tabelę wartości odżywczych. Problem pojawia się, gdy musimy określić ile kalorii naprawdę potrzebujemy w ciągu dnia. W internecie roi się od diet 1000 kcal lub 1200 kcal, które w przeważającej ilości przypadków są ubogie w mikro- i makroelementy, i nie odpowiadają zapotrzebowaniu kalorycznemu. Aby wiedzieć ile kalorii powinniśmy spożywać w ciągu dnia, musimy wyliczyć swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne.

Zapotrzebowanie kaloryczne określa nasze dzienne zapotrzebowanie na energię, które pozwala utrzymać aktualną masę ciała. Dzięki niemu łatwiej można kontrolować swoją codzienną dietę i układać jadłospis tak, by uniknąć wahań wagi. Zapotrzebowanie kaloryczne może być również dobrym punktem wyjścia dla osób, które chcą przybrać nieco na wadze lub zrzucić kilka kilogramów.