Idealny wiek: sztuka NIE starzenia się

Starzenie się jest prawdopodobnie nieuniknioną częścią życia, ale utrzymanie zdrowia tak długo, jak to możliwe, jest celem całkowicie osiągalnym. Wykonując kilka prostych kroków na każdym etapie życia, możemy zwiększyć szanse na godną i zdrową starość .

 

 

 

Wszyscy szukamy sposobów na dłuższe pozostawanie młodymi, zwłaszcza przez lata, kiedy zaczynamy odczuwać zużycie naszych ciał. Eksperci z University of Melbourne oferują szereg praktycznych wskazówek i sztuczek, jak zatrzymać lub nawet cofnąć nasz zegar biologiczny. Co najważniejsze, niezależnie od wieku, płci czy położenia geograficznego, możesz wiele zrobić, aby zachować zdrowie i młodość wraz z wiekiem.

Sztuka pięknego starzenia się: wskazówki dla osób w każdym wieku.

Co robić, gdy masz 20 lat

Aby uchronić się przed negatywnymi skutkami promieni ultrafioletowych słońca:

• Noś odzież, która zakrywa jak największą powierzchnię ciała.
• Nałóż na odsłoniętą skórę wodoodporny krem przeciwsłoneczny o szerokim spektrum działania SPF 30 (lub wyższy). Zrób to 20 minut przed wyjściem na słońce i powtarzaj co dwie godziny lub częściej, jeśli się pocisz lub pływasz.
• Noś kapelusz z szerokim rondem, który osłania twarz, szyję i uszy.
• Staraj się jak najbardziej pozostawać w cieniu.
• Wreszcie, załóż okulary przeciwsłoneczne.

W ten sposób nie tylko zmniejszysz ryzyko raka skóry, chroniąc ją przed agresywnymi promieniami UV, ale także zapobiegniesz przedwczesnemu starzeniu się. Stosowanie codziennie kremu nawilżającego z „filtrem przeciwsłonecznym” (znanym również jako SPF) jest prostym, ale ważnym sposobem na zmniejszenie oznak przedwczesnego starzenia.

Co robić w wieku 30 lat

Trzydzieści lat to wiek wielkich zmian w życiu. Kariery nabierają tempa i rozwijają się, często pracujemy dłużej i ewentualnie przyjmujemy duże zobowiązania finansowe. W tym wieku wielu ma już rodzinę, a w spokojnym wcześniej domu pojawiają się hałaśliwi i energiczni nowi lokatorzy. Podczas tej bardzo stresującej dekady często zapominamy o jednej bardzo ważnej rzeczy: spaniu.

Dowody sugerują, że mniej niż siedem godzin snu na dobę może mieć negatywny wpływ na długoterminowe zdrowie organizmu. Sen to czas, w którym nasz mózg ładuje się i odświeża, w tym oczyszcza tkanki z toksyn, które gromadzą się podczas długich godzin czuwania.
Aby jak najlepiej wykorzystać swój dzień i nadchodzące dziesięciolecia, staraj się spać co najmniej 7 godzin każdej nocy i nadrobić utracony sen, gdy tylko jest to możliwe.

Co robić w wieku 40 lat

W tym wieku rodzina się powiększa, a organizm się starzeje. Nadszedł czas, aby dać najlepszy przykład małym dzieciom, rodzinie i przyjaciołom oraz zainwestować w siebie.

Rzucenie palenia jest prawdopodobnie najlepszą rzeczą, jaką możemy zrobić, aby uniknąć przedwczesnego starzenia się i niezliczonych zagrożeń dla zdrowia. Jest również lepszy dla osób wokół nas, dlatego może ponieść konsekwencje biernego palenia.

Równie ważne jest ograniczenie ilości alkoholu. Unikanie nadużywania alkoholu ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zdrowego serca, mózgu i całego ciała. W przypadku alkoholu zasada jest słuszna: mniej znaczy więcej. Zdrowym mężczyznom i kobietom najlepiej jest nie pić więcej niż jednego kieliszka wina lub piwa dziennie i starać się, aby większość dni była „bezalkoholowa”.

Co robić w wieku 50 i 60 lat

To era rock and rolla po dziesięcioleciach ciężkiej pracy, latach naprawdę cieszenia się życiem. Nasze godziny pracy mogą zacząć się kurczyć, a większa swoboda finansowa może skłonić nas do większych inwestycji w restauracje i podróże.

To także czas na poważne inwestycje w zdrowie. Większość ludzi ma tendencję do przybierania na wadze w środkowych dekadach życia. Pięćdziesiątka to idealny wiek, aby zmienić swoje podejście do zdrowia i tym samym cofnąć zegar biologiczny.

Po pierwsze, należy zwrócić szczególną uwagę na jedzenie. Zróżnicowana dieta oparta na całej żywności – owocach i warzywach, nasionach i zbożach, orzechach, zdrowych olejach (takich jak oliwa z oliwek) oraz chudym mięsie i rybach – będzie najlepszym przepisem na zdrowe serce, skórę, mózg i kości. Błonnik chroni nasze jelita, a mikroelementy z szeregu sezonowych produktów spożywczych zaspokajają podstawowe potrzeby biologiczne organizmu.

• Połączenie umiarkowanej i wysokiej jakości jedzenia z regularnymi ćwiczeniami prowadzi do zwycięstwa nad starością. Konieczne jest poświęcenie od 30 do 60 minut ćwiczeń kilka razy w tygodniu, łącząc trening cardio i siłowy. Niektórym może się to wydawać zbyt dużym obciążeniem, ale nawet spacerując, spędzając trochę czasu na relaksującej pracy na świeżym powietrzu, grając w tenisa z przyjaciółmi lub biegnąc wieczornym biegiem, możemy utrzymać siłę mięśni, serca i kości niezbędne do zachowania czujności i aktywności w nadchodzących latach.

Co robić po siedemdziesiątce

Nie wiem jak Ty, ale planuję żyć jak moja 95-letnia niania na przełomie XIX i XX wieku. Prowadzi bogatsze życie towarzyskie niż ja i chodzi w taki sposób, że jej tempo może męczyć wielu po czterdziestce. Jednym z sekretów jej młodości psychicznej i fizycznej jest właściwe podejście do życia i starzenia się.

Bycie aktywnym i łączenie się z przyjaciółmi i rodziną to ostatni element układanki zdrowego starzenia się. Silne więzi społeczne mają wiele zalet dla zdrowia psychicznego i fizycznego: pozwalają dłużej zachować skupienie, zapewniają wsparcie społeczne, gdy jest ono najbardziej potrzebne, i stanowią zachętę do przebywania poza domem.

Starzenie się jest prawdopodobnie nieuniknioną częścią życia, ale utrzymanie zdrowia tak długo, jak to możliwe, jest celem całkowicie osiągalnym. Wykonując kilka prostych kroków na każdym etapie życia, możemy zwiększyć szanse na godną i zdrową starość.

 

 

Źródło: http://mixstuff.ru