Opanowanie sztuki pływania – jak nauczyć się pływać?

Umiejętność pływania jest bardzo ważna dla dorosłego człowieka – czasami nieumiejętność trzymania się na wodzie może kosztować życie. Nauczyć się prawidłowo pływać można samodzielnie, bo sztukę pływania mogą opanować wszyscy.

 

 

 

Jak nauczyć się dobrze pływać?

Każdy człowiek nauczy się pływać, jeśli dobrze opanuje podstawowe umiejętności: prawidłowe oddychanie, umiejętność leżeć na wodzie na brzuchu i na plecach, dryfować po powierzchni wody, otwierać oczy pod wodą, zachowywać właściwą pozycję ciała i prawidłowo poruszać rękami i nogami.

Oddychać podczas pływania należy ustami, głowa powinna być wynurzona lub odwrócona od wody. Pewne trudności dla początkujących w pływaniu sprawia wydech do wody, bo to wymaga wysiłku. Oddychanie musi zostać zsynchronizowane z ruchami rąk i nóg.

Aby szybko nauczyć się pływać trzeba wiedzieć, jak prawidłowo pracować nogami. Najważniejsza zasada przy niemal wszystkich stylach jest taka: palce muszą być wyciągnięte, a ruchy szybkie i zamaszyste. Tylko pływanie stylem “brass” w uproszczeniu polega na naśladowaniu ruchów pływającej żaby.

Ważnymi w pływaniu są i prawidłowe wymachy. Aby szybciej płynąć trzeba trzymać palce rąk razem, a podstawowy błąd początkujących polega na tym, że oni trzymają palce rozłączone.

Jeszcze jeden z najczęstszych błędów polega na tym, że niektórzy początkujący pływacy próbują podnieść głowę wyżej niż jest to konieczne. Jednak w tym przypadku nogi opadają głębiej, a mięśnie rąk i ramion szybciej się męczą.

Ćwiczenia dla każdego, kto uczy się pływać

Opanować umiejętność pływania pomagają specjalne zajęcia. Przed rozpoczęciem zaleca się wykonanie rozgrzewki na lądzie w ciągu 10-20 minut.

  1. Wejdź do wody, chodź i biegaj w różnych kierunkach, wykonując rękami wymachy (2-3 min.).
  2. Zanurz się w wodzie z głową i wstrzymaj oddech na maksymalny według swoich możliwości czas (5-7 razy).
  3. Zanurz się w wodzie i spróbuj zrobić wydech, trzymając twarz w wodzie (5-7 razy).
  4. Nabierz powietrze, wstrzymaj oddech i zanurz się w wodzie. Kiedy woda cię wypchnie, stań na nogi i wykonaj wydech (4-5 razy).
  5. Połóż się na wodzie na brzuchu wyciągając ręce w różne strony, wstrzymaj oddech. Następnie postaraj się popłynąć, przycisnąwszy ręce do ciała i wykonując ruchy tylko nogami (5-6 min).
  6. Stań twarzą do płytszej części basenu, podnieś ręce i połącz je. Weź głęboki oddech, odepchnij się i popłyń (5-6 min). Za 2-3 dni jeszcze bardziej utrudnij ćwiczenia, wykonując podczas pływania wydech do wody.
  7. Wejdź do wody na głębokość nieco powyżej pasa, wykonaj maksymalny wdech i zatrzymaj powietrze, a następnie wyciągnij ręce daleko do przodu i połóż się na wodzie plecami (5-7 min.).
  8. Powtórz ćwiczenie nr 6, ale ślizgaj się po wodzie nie na brzuchu i na plecach. Spróbuj połączyć pracę rąk i nóg (5-7 min.).
  9. Podczas poślizgu na brzuchu wykonuj ruchy nogami, próbując przepłynąć kilka metrów, a następnie dodaj i ruchy rękami (5-7 min.).

Jak nauczyć się pływać pod wodą?

Uczyć się pływać pod wodą najlepiej w basenie, w jego płytkiej części. Rozpocznij ćwiczenia z nurkowania pod wodą z głową. Spróbuj otwierać oczy, robić długi nieprzerywany wydech. Należy pamiętać, że podczas prawidłowego wydechu nie występuje uczucie zalewania wody w nos.

Kiedy będziesz swobodnie czuć się pod wodą zacznij trenować prawidłowe ruchy. Odepchnij się od ściany i przesuwaj się w wodzie, starając się zrobić minimalną liczbę ruchów rękami i nogami – jest to konieczne w celu oszczędzania zapasu tlenu.

Trudności w pływaniu pod wodą mogą wystąpić z powodu nieprzyjemnych doznań związanych z ciśnieniem wody. Im niżej będziesz nurkować, tym silniejsze będzie ciśnienie na bębenki i możesz poczuć ból głowy. Aby złagodzić te odczucia przed nurkowaniem zrób kilka głębokich wdechów i wydechów. A jeśli założy uszy – zaciśnij nos i staraj się oddychać przez niego.

Naucz się pływać – ta umiejętność nigdy nie będzie zbędna. Ponadto pływanie pobudza układ sercowo-naczyniowy, poprawia pracę układu oddechowego, poprawia zdrowie i pomaga spalić zbędne kilogramy.

 

opracowanie: jeremiasz o.

Żródło: womanadvice.ru