Pojęcie zdrowego stylu życia, czyli co to jest?

Zdrowy styl życia (HLS) to umiejętność człowieka, polegająca na zdolności do wykonywania specjalnych czynności (lub odwrotnie, odmowy wykonywania takich działań), mających na celu utrzymanie i poprawę jego zdrowia oraz zapobieganie chorobom.

 

 

 

Zapobieganie chorobom to system środków zapobiegających lub eliminujących przyczyny choroby. Profilaktyka może mieć różne poziomy: profilaktyka pierwotna to system środków mających na celu wyeliminowanie przyczyn i czynników zapoczątkowania chorób, profilaktyka wtórna to zapobieganie postępowi istniejącej choroby, a profilaktyka trzeciorzędowa to zapobieganie nawrotom chorób. W ramach zdrowego stylu życia zwykle rozważa się dokładnie pierwotną profilaktykę chorób.

Posiadanie umiejętności prowadzenia zdrowego trybu życia oznacza posiadanie szczególnej wiedzy o tym, co jest przydatne, a co nie, jak się zdyscyplinować, budować prawidłową codzienną rutynę, a także wykonywać specjalne zabiegi i odpowiednio się odżywiać.

Po co prowadzić zdrowe życie?

Każdy z nas ma własne cechy fizyczne i psychiczne, z których część jest nam przekazywana na poziomie genetycznym. Ktoś bez wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń fizycznych i specjalnych zaleceń dietetycznych zawsze pozostaje w dobrej formie, ktoś nie jest podatny na przeziębienia, a zimą nie da się go zarazić ostrymi infekcjami dróg oddechowych, ktoś jest w stanie spać 4 godziny dziennie i zostać obudź się … Wszystkie te zdolności są raczej wyjątkiem od reguły, właściwym tylko niektórym ludziom. I z całą pewnością możemy powiedzieć, że nie ma na świecie idealnie zdrowej osoby, która miałaby wszystkie wymienione wyżej zalety. Dlatego ważne jest, abyśmy znali nasze słabe strony i potrafili podjąć wszelkie niezbędne kroki w celu zapobiegania chorobom. Na tym polega rola zdrowego stylu życia.

Wykorzystanie wiedzy o zdrowym stylu życia może być przydatne dla każdej osoby w różnych sytuacjach, na przykład pozwoli:

1. Prawidłowo kształcić dzieci (rodziców, wychowawców, wychowawców i nauczycieli).
2. Dłuższe życie i lepsze samopoczucie – absolutnie każdy.
3. Nie rujnuj zdrowia w młodości każdemu, kto dużo uczy się na ławce studenckiej i niestrudzenie pracuje, aby wspinać się po szczeblach kariery.
4. Organizuj wydarzenia i podejmuj właściwe decyzje, jeśli jesteś związany z organizacją ludzkiego czasu wolnego, na przykład jesteś pracodawcą, dyrektorem szkoły lub rektorem uczelni.

Warto zwrócić uwagę, że kultura zdrowego stylu życia wpływa na jakość życia każdego człowieka, co wiąże się z osiągnięciem długowieczności, zdolności do pełnienia funkcji społecznych oraz aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym, zawodowym i społecznym społeczeństwa.

Jak się tego nauczyć

Wielu z nas czasami myśli o tym, jak prowadzić zdrowy tryb życia: ćwiczyć lub jeść z umiarem i równowagą. Ale często nic nie idzie dalej niż obietnica sobie, że od poniedziałku trzeba zmienić swoje życie. Te obietnice można powtarzać wielokrotnie, aż pojawi się naprawdę poważny problem, z którym trudno sobie poradzić.

Aby nie wprowadzać swojego organizmu w takie sytuacje, musisz przestrzegać specjalnych zasad, które pomogą Ci zachować zdrowie, o których dowiesz się z lekcji tego kursu. Przestrzeganie tych zasad musi być ukierunkowane i systematyczne . Aby to zrobić, musisz najpierw zdecydować, co chcesz osiągnąć prowadząc zdrowy tryb życia i wyznaczyć sobie konkretny cel. Po drugie, każdego dnia musisz starać się i pewnie dążyć do celu. Prowadząc zdrowy tryb życia, jak w każdym innym biznesie, bardzo ważne jest wypracowanie reżimu, nawyków i samodyscypliny.

Jednym z ważnych nawyków powinno być prawidłowe odżywianie, polegające na zbilansowanej diecie i przyjmowaniu w odpowiednim trybie. Równie ważne dla zdrowia są takie elementy jak: odpowiednia równowaga między pracą i odpoczynkiem, sen, umiarkowana aktywność fizyczna, rozumienie biologicznych rytmów organizmu i wiele innych. Jednak nawet osoba prowadząca zdrowy tryb życia nie jest odporna na wszystkie choroby, dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak prawidłowo zachowywać się w przypadku choroby lub urazu. Aby z sukcesem prowadzić zdrowy tryb życia, trzeba umieć zrozumieć swoje ciało, uczyć się na własnych doświadczeniach, stale uzupełniać bagaż swojej wiedzy.

Zdrowe życie wymaga również całkowitego odrzucenia złych nawyków, które mogą zniweczyć wszystkie twoje wysiłki. Powinieneś zrozumieć, że picie, palenie, przejadanie się i wiele innych słabości tylko potęguje wpływ czynników związanych ze złą ekologią, stresem psychicznym i pracą na organizm człowieka.

Motywacja do zdrowego stylu życia

Jednym z głównych czynników przyczyniających się do zdrowego stylu życia jest , że dana osoba ma prawo motywacji . Można wymyślić tysiąc powodów, dla których narusza podstawy zdrowego stylu życia, ale jeśli każdy sam zdecyduje, jakie konstruktywne zachowanie da mu w odniesieniu do jego zdrowia, to w tym momencie będzie mógł zdecydować się na rezygnację niepotrzebne rzeczy, aby żyć dłużej i zdrowiej.
W sumie istnieje pięć głównych powodów, które motywują ludzi do prowadzenia zdrowego stylu życia. Przede wszystkim jest to konieczne, aby żyć dłużej . Wszyscy jesteśmy śmiertelni, ale każdy chce wieść najdłuższe, najjaśniejsze i wysokiej jakości życie na tej ziemi.

Badania przeprowadzono z udziałem ponad 125 tys. Osób, które przez 30 lat były obserwowane w Stanach Zjednoczonych i okazało się, że istnieje pięć czynników tzw. Niskiego ryzyka. Obejmują one:

1. rzucić palenie,
2. aktywność fizyczna powyżej 30 minut każdego dnia,
3. zdrowa dieta,
4. spożywanie mniej niż 15 g czystego alkoholu w przeliczeniu na czysty alkohol dziennie,
5. a także wskaźnik masy ciała (BMI) w zakresie od 18,5 do 24,5.

Oprócz oczekiwanej długości życia ważna jest również jego jakość . Istnieje wiele rozstrzygających dowodów na to, że przestrzeganie prawidłowych fizjologicznych zachowań i rzucanie złych nawyków poprawia jakość życia. Przykładowo badanie przeprowadzone przez CDC, Centers for Disease Control and Prevention in the United States of America), które wykazało, że zdrowy tryb życia, a mianowicie: odpowiednia dieta i odpowiedni poziom aktywności fizycznej, w połączeniu z rezygnacją ze złych nawyków prowadzi do zmniejszenia umieralności z powodu raka okrężnicy i piersi o 66%, do spadku śmiertelności z powodu chorób układu krążenia – o 65%, z innych przyczyn – o 57%.

Co więcej, Amerykańskie Stowarzyszenie Onkologii Klinicznej, Amerykańskie Towarzystwo Onkologów Klinicznych dowiodło, że istnieje silny związek między otyłością a rakiem. Im niższy procent tkanki tłuszczowej, tym mniejsze ryzyko raka. Oczywiście nikt nie będzie żył wiecznie, ale całkiem wykonalne jest dotarcie do ustalonego okresu życia, zmniejszając ryzyko przedwczesnej śmierci, do której zalicza się np. Zawał serca u mężczyzny w wieku 60-65 lat. Ponadto parametry poznawcze, w szczególności – ryzyko otępienia, ze względu na prawidłowy tryb życia, zmniejsza się o prawie jedną trzecią.

Oprócz oczekiwanej długości życia ważna jest również jego jakość . Istnieje wiele rozstrzygających dowodów na to, że przestrzeganie prawidłowych fizjologicznych zachowań i rzucanie złych nawyków poprawia jakość życia. Przykładowo badanie przeprowadzone przez CDC, Centers for Disease Control and Prevention in the United States), które wykazało, że zdrowy tryb życia, a mianowicie: prawidłowe odżywianie i odpowiedni poziom aktywności fizycznej, w połączeniu z rezygnacją ze złych nawyków, prowadzi do spadku umieralności z powodu raka okrężnicy i piersi o 66% , do spadku umieralności z powodu chorób układu krążenia – o 65% , z innych przyczyn – o 57% .

Zdrowy sen odgrywa znaczącą rolę . Bardzo ważne jest, aby wysypiać się, mieć wystarczającą ilość godzin snu, a także utrzymywać odpowiednie nawodnienie poprzez picie 1,5-2,5 litra płynów dziennie. Nie bój się pić więcej płynów, ponieważ jeśli dana osoba ma zdrowe nerki, osiągnięcie nadmiernego obciążenia wodą jest prawie niemożliwe. Ciało usunie nadmiar płynów, lecząc ciało i regulując równowagę wodną.

Redukcja tkanki tłuszczowej, usuwanie obrzęków pod oczami, poprawa kondycji skóry i włosów pozwala:

• odpowiedni sen,
• odpowiednie odżywianie,
• prawidłowe nawodnienie.

Jest to niezwykle ważne w tym i zbilansowanej diecie, zawierającej wszystkie niezbędne mikroelementy i substancje.

Kolejnym argumentem jest kwestia finansowa . Nabycie w odpowiednim czasie dobrych nawyków i rezygnacja ze szkodliwych pozwoli w przyszłości zaoszczędzić na leczeniu i rehabilitacji. Z jednej strony niektórzy mogą powiedzieć, że kupowanie zdrowej żywności nie jest tanie, ale należy zauważyć, że jeśli przygotowujesz jedzenie w domu, wszystko jest dość przystępne. Przy odpowiednim planowaniu budżetu można to zrobić bez znacznego uszkodzenia portfela. Te koszty nie są kosztami same w sobie – są inwestycjami w siebie na przyszłość.

Nie sposób nie zauważyć pozytywnego wpływu zdrowego trybu życia na nastrój . Badania w Mayo Clinic wykazały, że aktywność fizyczna przez około 30 minut dziennie zwiększa produkcję endorfin i normalizuje poziom serotoniny w mózgu, co prowadzi do zmniejszenia depresji, stabilizacji nastroju, a co za tym idzie, wyższego poziomu witalności i bardziej optymistyczny pogląd na życie.

Tak więc istnieje pięć głównych powodów, dla których warto prowadzić zdrowy tryb życia , a mianowicie:

1. polepszenie średniej długości życia,
2. poprawę jego jakości,
3. możliwość atrakcyjnego wyglądu i poprawy sylwetki,
4. oszczędność środków finansowych,
5. poprawiony nastrój.

Są to bardzo wartościowe czynniki, które motywują Cię do rezygnacji i wypracowania właściwych nawyków, które przyczyniają się do zachowania zdrowia.

 

Żródło: 4brain.ru