Relaks to najkrótsza droga do zdrowia i długowieczności

Otacza nas wiele tajemnic i tajemnic Natury, z których tylko niewielką część udało nam się odkryć. Jednak w rzeczywistości największą tajemnicą Wszechświata jest sam Człowiek. Co o sobie wiemy? Tak, nasza świadomość budowy własnego ciała i zachodzących w nim procesów znacznie wzrosła w ciągu ostatnich kilkuset lat. Ale to nie daje nam prawa do twierdzenia, że znamy siebie.

 

 

 

… Katarzyna Gindak, psychoterapeutka, doktor filozofii psychologii, autorka popularnych publikacji, zdradzi nam tajemnice, które przybliżą nas do zrozumienia siebie i naszego ciała.

Jak od dawna wiadomo, funkcja ośrodkowego układu nerwowego, czyli aktywność umysłowa człowieka, ma ogromne znaczenie w rozwoju choroby. Umiejętność kontrolowania swoich emocji, bycie zrównoważonym to nie tylko prestiż dla wysoce kulturalnej osoby, ale także oznacza bycie zdrowym zarówno pod względem psychicznym, jak i fizjologicznym.

Zdrowie : dlaczego ważne jest, aby móc się zrelaksować

Dlatego możemy stwierdzić, że choroby zaczynają się od emocji, w szczególności od negatywnych. Przyjrzyjmy się bliżej, jak to się dzieje.
Napięcie mięśni sprawia, że komórki umierają z głodu
Każdej negatywnej emocji towarzyszy napięcie mięśni. Z jednej strony jest to normalna psychofizjologiczna reakcja organizmu. Z drugiej strony jest to niezdolność do kontrolowania swojego stanu emocjonalnego i mięśni. A im częściej jesteśmy w niekontrolowanym napięciu emocjonalnym, tym szybciej mięśnie przyzwyczajają się do tego stanu – do ciągłego napięcia. W tym przypadku ludzie nawet nie zauważają swojego napięcia, ponieważ staje się to dla nich nawykiem.

Dlaczego tak ważne jest, aby mięśnie były rozluźnione? Pierwszą rzeczą, którą każdy musi wiedzieć, jest to, że choroby mogą być konsekwencją ciągłego napięcia mięśni ciała . Spróbuj chodzić przez około 20 minut z napiętymi mięśniami czoła, a poczujesz ból głowy. Jednak wiele osób ciągle chodzi z napiętymi mięśniami w tej części twarzy i jest to dla nich nawyk. W rezultacie często mają bóle głowy. Jednak nie wiedzą, że wystarczy rozluźnić mięśnie czołowe, a ból ustąpi bez tabletek.

Według statystyk Światowej Organizacji Zdrowia 80% ludzi na świecie cierpi na bóle głowy właśnie z powodu ciągłego napięcia mięśni czoła.

Nauka od dawna udowodniła, że gdy układ mięśniowy jest obciążony, mięśnie gładkie narządów wewnętrznych są napięte, to znaczy automatycznie. pojawia się ich skurcz. Na przykład martwisz się, napinają się mięśnie ciała, naczynia są automatycznie ściskane, a objętość krwi, która powinna dostać się do komórek, jest znacznie zmniejszona i odbywa się to w niewłaściwym czasie, z opóźnieniem. W konsekwencji praktycznie każda komórka dowolnego narządu, z napięciem nerwowym, które również powoduje napięcie mięśniowe, pozostaje głodna, ponieważ nie dociera do niej niezbędne pożywienie.

… osłabia system odpornościowy

Tak więc skurcz mięśni gładkich prowadzi do zakłócenia pracy wszystkich narządów wewnętrznych, co z kolei może powodować różne choroby…. Przykładowo możemy zastanowić się, jak napięcie mięśni wpływa na pracę naszego układu obronnego – odporności. Wszyscy wiedzą: obniżona odporność – chorujemy i odwrotnie: odporność silna – nie chorujemy. Aby układ odpornościowy był zawsze w doskonałej gotowości bojowej, aby uchronić nas przed różnymi chorobami, musi być karmiony witaminami. Jednak bez względu na to, ile je jemy, wchłanianie witamin będzie utrudnione, jeśli będziemy się martwić. Rzeczywiście, przez spazmatyczną ścianę naczynia włosowatego, która jest spowodowana podnieceniem i automatycznym napięciem, utrudnia się przepuszczalność składników odżywczych niezbędnych do odżywiania, a także wyjście z komórki już zużytego materiału (żużli).

Zatem napięcie mięśniowe powoduje niedostateczny dostęp składników odżywczych do śledziony, grasicy, rdzenia kręgowego, które, jak wiadomo, są bezpośrednio zaangażowane w „narodziny” komórek odpornościowych.

Dlatego o jakiej ochronie naszej odporności w tym przypadku możemy mówić?

Z drugiej strony, jeśli mięśnie są rozluźnione, wtedy mięśnie gładkie narządów wewnętrznych również automatycznie się rozluźniają – ściana naczyń włosowatych staje się przejściem przelotowym, a wszystko, czego potrzebuje, dostaje się do komórki. Komórka jest pełna, organy są pełne i działają doskonale.

Nawet ta powierzchowna wiedza powinna sprawić, że będziesz chciał być w stanie odprężenia, który osiąga się poprzez kontrolowanie mięśni. Można się tego nauczyć przy użyciu różnych technik, w szczególności – klasycznego autotreningu. Istnieje wiele opcji autotreningu, jedną z nich opisuję w mojej książce „Psychoterapia dla każdego. Przywództwo życia ”.

… Prowadzi do konfliktów

Należy również zwrócić uwagę na to, że nasz stan emocjonalny zależy również bezpośrednio od stanu naszych mięśni. Warto marszczyć brwi, robić niezadowolony wyraz twarzy i chwilę tak pozostać – widać, jak wyraźnie pogorszy się nastrój. Lub wręcz przeciwnie, spróbuj się uśmiechnąć, gdy twoje serce jest twarde. Nawet jeśli Twój uśmiech jest napięty i sztuczny, poczujesz wewnętrzną ulgę. Ale musisz wyćwiczyć odruch warunkowy lub nawyk serdecznego uśmiechania się, co pomoże przywrócić zdrowie.

Ponadto napięcie mięśni twarzy może powodować konflikty. Faktem jest, że fizyczny stres jednej osoby negatywnie wpływa na stan emocjonalny i nerwowy drugiej, pogarszając w ten sposób związek. Wydaje się, że konflikt pojawia się nieoczekiwanie.

Na przykład wyraz przebiegłości, zazdrości, chciwości, podejrzliwości, złości, niezadowolenia itp. na twarzy może być zaraźliwa i rozprzestrzenić się na osobę, z którą się komunikujesz. Albo będzie to reakcja obronna z jego strony – agresja, ignorancja, nienawiść i inne formy negatywnych emocji. Można więc mówić o kształtowaniu się relacji między ludźmi ze względu na stan ich mięśni twarzy.

A wyjście z sytuacji konfliktowej jest dość proste – rozluźnij mięśnie, mózg zacznie działać logicznie, a emocje nie będą przeszkadzać w trzeźwym myśleniu. Albo po prostu – uśmiechnij się …

Rozluźnione mięśnie to zachowanie młodości, wigoru, pewności siebie. Jaki rodzaj paniki może wystąpić, gdy mięśnie są rozluźnione? W stanie odprężenia pragnie się nie potępiać, ale logicznie uzasadniać zachowanie innych ludzi, cieszyć się życiem. A przyjemność to najpotężniejsza emocja, dzięki której człowiek może żyć bardzo długo i szczęśliwie.

Oczywiście pracując fizycznie, człowiek nie może być całkowicie rozluźniony, ale mięśnie twarzy, a zwłaszcza czoła, muszą być zawsze rozluźnione. Bez wątpienia powinniśmy zastanowić się na twarzy naszego niezadowolenia lub innych negatywnych emocji, ale powinny one być krótkotrwałe – kilka sekund i odprężyć się.

Spalone komórki „kradną” radość życia

Bardzo ważne jest, aby człowiek odpowiednio i poprawnie postrzegał otaczający go świat, sam rozumiał ludzi, logicznie uzasadniał ich zachowanie i krytycznie ich oceniał. Jeśli chodzi o krytykę dnako, nie powinno się przechodzić w opłakiwanie. Bardzo ważne jest również, aby być samokrytycznym i kontrolować swoją sferę emocjonalną. W końcu, jeśli dana osoba jest zależna emocjonalnie, to znaczy, że w jej życiu zaczynają dominować bardziej negatywne emocje: niezadowolenie, rozczarowanie, uraza itp. – wtedy nie ma się czego spodziewać po dobrym zdrowiu. W takim przypadku powinniśmy porozmawiać o zmęczeniu komórek kory mózgowej.

Co to jest zmęczona klatka? To przede wszystkim podwyższona percepcja otaczającego świata i zespoły asteniczne. Występuje osłabienie fizyczne i psychiczne. Jeśli fizyczne jest zmęczenie organizmu po wysiłku fizycznym, które łatwo zlikwidować – wystarczy dobry wypoczynek, to astenii psychicznej nie tak łatwo się pozbyć. Astenia psychiczna to osłabienie procesów psychicznych, które z jednej strony są ochronną reakcją mózgu, z drugiej przejawiają się podrażnieniem, zmęczeniem, pogorszeniem nastroju i pamięci. Osłabienie psychiczne osłabia człowieka, czyni go kłótliwym, nieszczęśliwym, prowadzi do chorób narządów wewnętrznych, upośledza krążenie krwi, procesy metaboliczne i jest jedną z przyczyn złego snu.

Jak możesz pomóc swoim zmęczonym komórkom odpocząć i zregenerować się? Najlepiej zmienić swoją aktywność lub kierunek myślenia. Jesteśmy przyzwyczajeni do skupiania się bardziej na problemach, chorobach, bólu, uczuciach, na niektórych słowach, działaniach innych ludzi itp. To nie jest właściwe. Jeśli zauważysz lub poczujesz u siebie przynajmniej niektóre objawy astenii psychicznej, musisz przełączyć: w przypadku pracy umysłowej – na fizyczną, z fizycznej na psychiczną. Bardzo dobrze pomaga, gdy jest jakieś hobby lub hobby, a także muzyka i inne dzieła sztuki.

Zaburzenia snu

Porozmawiam tylko o jednym z rodzajów astenii – zaburzeniach snu. Obejmują one płytki sen , niespokojne sny, budzenie się w nocy, trudności z zasypianiem, wczesne wstawanie i senność w ciągu dnia.

Zaburzenia snu to jeden z objawów chorób, takich jak nerwica i neurastenia. W przypadku nerwic mogą wystąpić nerwicowe zaburzenia snu o psychogennej genezie. Są one związane ze zmęczeniem komórek kory mózgowej, trudnościami w zasypianiu i innymi objawami opisanymi powyżej.

Oczywiście zaburzenia snu mogą być spowodowane nie tylko osłabieniem, ale także bólem. W końcu, gdy coś boli człowieka, trudno mu zasnąć. Jednak tutaj wystarczy zlikwidować ból – a osoba zasypia. Zwykle jednak obserwujemy psychogenne zaburzenie snu, przyczyną tutaj jest niestabilna psychika i zaburzenia emocjonalne, które powodują zmęczenie komórek kory mózgowej.

Rozważmy na przykład płytki sen. To wrażliwy sen, w którym osoba szybko budzi się z jakiegoś nieistotnego bodźca zewnętrznego: szelestu, skrzypienia drzwi itp. Powierzchowny sen bezpośrednio wskazuje na zmęczenie komórek, które, jak wspomniano powyżej, występuje w wyniku ciągłej niestabilności emocjonalnej. Jednak każda osoba od czasu do czasu, inaczej każdego dnia, może doświadczać stresujących sytuacji, które powodują tę niestabilność. A jeśli zareagujesz na nie odpowiednio i poprawnie: nie martw się zbytnio, nie martw się, nie pogarszaj problemu, a wręcz przeciwnie, rozwiąż go, nie obrażaj się itp., Wtedy zaburzenia snu nie wystąpią, a jeśli tak, to będzie tymczasowe …
Ważne jest, aby zawsze pamiętać: to nie sytuacja jest winna, ale Twój stosunek do niej.

Jeśli masz powierzchowny sen i jednocześnie zwracasz na to uwagę, nie powinieneś reagować zbyt emocjonalnie na to zjawisko. Musisz tylko wyjaśnić sobie, dlaczego tak się stało. Na przykład: „Martwiłem się i zmieniło się to w zły sen”. A jeśli zaczniesz sobie mówić: „Och, o co chodzi ze mną? Dlaczego tak źle spałem? Teraz nie będę mógł normalnie pracować ”itd. – wtedy tylko pogorszysz swój stan. W ten sposób naprawisz to zjawisko, w wyniku czego może rozwinąć się odruch warunkowy, to znaczy nawyk, i naprawdę zaczniesz cierpieć z powodu powierzchownego snu każdej nocy.

Powinieneś więc pamiętać, że jeśli masz zły sen, nie powinieneś się tym martwić, ale musisz spokojnie wyjaśnić sobie, dlaczego tak się stało, i upewnij się, że przed pójściem spać zrelaksujesz się w łóżku.

Aby dobrze się zrelaksować, musisz się odprężyć

Aby osoba mogła się wyspać, wszystkie mięśnie muszą być rozluźnione, w przeciwnym razie nie należy oczekiwać normalnego snu.
Więc jeśli czujesz, że trudno ci zasnąć, powiedz sobie: „Dość! Musisz się zrelaksować. ” Generalnie dobrze byłoby rozwinąć ten nawyk: dobrze jest odpocząć przed snem.

Aby to zrobić, już w łóżku, musisz leżeć w takiej pozycji, w której zwykle zasypiasz, jest to bardzo ważne, ponieważ może być ci trudno zrelaksować się w innej pozycji. Zamknij oczy i pamiętaj, aby zwracać uwagę na swój oddech: pozwól mu stać się równym i spokojnym. Rozluźnienie mięśni należy rozpocząć od góry, czyli od czoła. Dlaczego?

Czasami zdarza się, że dana osoba jest zaniepokojona nieustannymi myślami, które często przeszkadzają w zasypianiu. Aby zatrzymać ciągły przepływ myśli, wystarczy rozluźnić mięśnie czoła . Mięśnie czoła to mięśnie myślące. A podczas naszego myślenia koniecznie działają, to znaczy napinają się. Dlatego relaksacja powinna rozpocząć się od tych mięśni.

W tym celu, co dziwne, trzeba je bardzo mocno napiąć, ścisnąć i przytrzymać w tej pozycji przez 15-20 sekund, aż poczujesz zmęczenie, a nawet ból: zmęczone mięśnie lepiej się zrelaksują. I dopiero wtedy trzeba bardzo powoli zacząć je rozluźniać (rozluźniać, prostować), zdecydowanie odczuwać ten proces relaksacji. Ćwiczenie można powtórzyć kilka razy.

Co więcej, to samo należy zrobić z mięśniami barków, ramion, brzucha, pleców, nóg (czyli wszystkich mięśni ciała) – w tej kolejności. W szczególności ramiona mogą być uniesione do uszu i utrzymywane w napięciu, a następnie powoli rozluźniane. Aby rozluźnić plecy, musisz zbliżyć łopatki lub ramiona do siebie. Spróbuj się zrelaksować podczas wydechu.

Wszystkie te ćwiczenia są częścią treningu autogennego, a najlepszym sposobem radzenia sobie z zaburzeniami snu jest opanowanie tej techniki.
Jeśli dobrze zrelaksujesz się przed snem, zaśniesz bardzo szybko, a twój sen będzie zdrowy, bez zbędnego budzenia się. Ponadto sny nie będą agresywne i niepokojące.

Przywracanie zaburzeń snu to sztuka wymagająca cierpliwości, uwagi i spokojnego podejścia do problemu.

 

Nie bój się niepokojących snów

Jeśli chodzi o niepokojące sny, jest to reakcja mózgu na niepokój, którego doświadczałeś w ciągu dnia. Im bardziej intensywny dzień, tym bardziej niepokojące będą Twoje sny. Jeśli dana osoba ma zmęczone komórki kory mózgowej, zwiększa się wrażliwość na niepokojące sny.

Na przykład zdrowa osoba może mieć niespokojne sny, ale w żaden sposób ich nie odczuwa, dlatego nie budzi się z ich powodu. Chociaż jego ciało reaguje na te sny, kora mózgowa ich nie naprawia, dlatego nie budzi osoby. Ale kiedy osoba doświadcza zmęczenia komórek kory mózgowej i podwyższonej percepcji, to oczywiście odczuwa najmniejsze zmiany w ciele podczas snu i nie może już obudzić się nawet z niespokojnego snu, ale z reakcji autonomicznych: kołatania serca, drżenie rąk i stóp, osłabienie, suchość w ustach, potrzeba oddania moczu itp.

Rada w tym przypadku jest taka sama jak w przypadku zaburzeń snu – nie bać się tego stanu, w przeciwnym razie może rozwinąć się zły nawyk : budzenie się w środku nocy. Dlatego jeszcze raz podkreślę: nie dajcie się w żaden sposób zastraszyć i nie przejmujcie się tym zbytnio.

Ciało nadal będzie reagować na niepokojące sny. Mianowicie: dochodzi do uwolnienia adrenaliny do krwi i innych hormonów adrenokortykotropowych, które powodują autonomiczne przejawy organizmu. Jeśli jednak dana osoba wie, dlaczego tak się dzieje, uspokaja się, a organizm bardzo szybko radzi sobie z takimi reakcjami samodzielnie.

Zegary w nocy są zabronione

Jeszcze jedna wskazówka. Kiedy budzisz się niespodziewanie wcześnie rano lub w nocy, nigdy nie patrz na zegarek. Jest to ważne, ponieważ może przyzwyczaić nas do budzenia się każdej nocy o tej porze. Istotną rolę odgrywa również stan, w którym patrzysz na wskazówki zegara. Im bardziej jest to niepokojące, tym szybsze jest utrwalenie odruchu warunkowego do przebudzenia w tym konkretnym czasie – o 3 lub 4 rano. Dlatego przed pójściem spać chowaj zegarek przed sobą. A kiedy budzisz się w nocy z powodu koszmaru lub z innego powodu, Twoim głównym zadaniem jest relaks i ponowne zasypianie.

Wskazówki dotyczące regeneracji podczas snu

1. Nigdy nie mów nikomu, nawet sobie, że nie możesz spać ani budzić się w tym samym czasie , na przykład o godzinie 3-4 rano.
2. Nigdy nie patrz na zegarek, gdy budzisz się bardzo wcześnie, aby nie martwić się i nie wyznaczać czasu przebudzenia.
3. Nigdy nie mów „Idę spać”, jeśli masz problemy z zasypianiem. W takim przypadku powiedz: „Idę odpocząć”. W przypadku słowa „sen” rozwinąłeś już negatywny odruch warunkowy.
4. Nigdy nie mów, że będziesz mógł zasnąć dopiero po zażyciu leku. To nie prawda:
a) możesz spać bez niego, jeśli nauczysz się jakościowo relaksować;
b) masz odruch warunkowy: zasypiasz tylko z pigułką;
c) obawiasz się, że nie zaśniesz, jeśli nie zażyjesz pigułki, a lękowi towarzyszy również napięcie mięśni;
d) nie znasz alternatywnych metod zasypiania bez tabletek, czyli twoja nadzieja na głęboki sen wiąże się tylko z lekami. Wiara w działanie tabletek powoduje uzależnienie psychiczne od nich.
5. Nigdy nie mów, że telewizor, zegar lub inny szelest i hałas powstrzymują Cię przed zaśnięciem. W przeciwnym razie do końca życia rozwiniesz odruch warunkowy i będziesz psychicznie uzależniony od ciszy, którą można spotkać tylko w wiosce, ale nawet tam śpiewają koguty, a na polu – ptaki. Jeśli masz podwyższoną percepcję dźwięków, jest to oznaka zmęczenia komórek kory mózgowej, co jest oznaką nerwicy.
6. Staraj się być zrelaksowany przez cały dzień, aby złagodzić napięcie mięśni.
7. Naucz się autotreningu , ponieważ jest to jedyna skuteczna nielekowa metoda przywracania normalnego snu.
8. Współżycie seksualne między dwoma kochającymi się sercami przed pójściem spać sprzyja automatycznemu rozluźnieniu i przywróceniu snu.
9. Aktywność fizyczna w ciągu dnia, chodzenie przed snem sprzyja skutecznemu relaksowi i jest zabiegiem terapeutycznym.
10. Zakłócony sen wiąże się z niepokojem w ciągu dnia i nierozwiązanymi problemami. Spróbuj rozwiązać te problemy w ciągu dnia lub przenieś je na następny dzień, nie kładź się z nimi do łóżka.
11. Co najważniejsze, nigdy nie martw się o zaburzenia snu. Zaakceptuj swoje braki w zdrowiu jako stan nieunikniony, ponieważ tylko Ty jesteś za nie winny, a to są owoce Twojego niewłaściwego stylu życia. Naucz się akceptować konsekwencje swoich błędów z godnością. To złagodzi twój stan i pomoże ci szybko wyleczyć.
12. Pokochaj miejsce swojego marzenia i spraw, by było przyjemne.

Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci zrozumieć przyczyny zaburzeń snu i wyeliminować ten problem z Twojego życia.

 

 

 

Autor: Katarzyna Gindak

Źródło: zid.com.ua