Nie ma wątpliwości, że prawidłowe odżywianie jest korzystne dla organizmu. W końcu jesteśmy tym, co jemy. O zdrowym odżywianiu mówią nam strony magazynów i ekrany telewizyjne. Co to znaczy „dobrze jeść”? W jaki sposób upewniasz się, że żywność jest korzystna i że otrzymujesz z niej jak najwięcej cennych substancji? Zdrowa żywność – co to jest?

Każdy wie, jak dobrze się odżywiać. Ale co właściwie kryje się za tą koncepcją? Zdrowa dieta to taka, która zapewnia człowiekowi pełny rozwój, wzrost, witalność i doskonałe samopoczucie. Nauka udowodniła swój pozytywny wpływ na organizm, zwłaszcza w połączeniu z ćwiczeniami.

Wielu naukowców zgodziło się, że zdrowa żywność sprzyja długowieczności i zapobiega otyłości, rozwojowi cukrzycy, problemom z sercem i naczyniami oraz nadciśnieniu.

Właściwe odżywianie to nie tylko śledzenie kaloryczności pożywienia, częstotliwości posiłków, ale także jej zróżnicowanie.

Konieczne jest, aby dieta obejmowała żywność z różnych grup:

warzywa
owoce
płatki
nabiał i sfermentowane produkty mleczne
mięso i ryba

Mono-diety (składające się z jednego pokarmu) w dużej mierze pozbawiają organizm dużej ilości składników odżywczych. Możesz pozostać przy normalnej wadze, korzystając ze wszystkich powyższych.

Prawidłowe odżywianie i jego zalety

Problemem współczesnego świata jest fast food, fast food. Z jednej strony jest to proste i wygodne oraz oszczędza czas. Ale wchłaniając takie pożywienie każdego dnia, jest mało prawdopodobne, aby Twój organizm powiedział Ci „dziękuję”. A nawet jeśli teraz czujesz się dobrze, nie oznacza to, że Twoje zdrowie będzie na tym samym poziomie w przyszłości.

Jeśli zdecydujesz się na zdrową dietę, będziesz musiał ograniczyć w miarę możliwości następujące elementy:

półprodukty
wypieki
cukierek
słodkie napoje gazowane
alkohol

Dietetycy uważają chipsy i napoje gazowane za jedne z najbardziej niezdrowych produktów spożywczych. Niosą minimalne korzyści i są bogate w kalorie, tłuszcz lub cukier.

Aby wszystkie układy ciała działały harmonijnie, nie możesz zapominać o tym, co codziennie wkładasz do ust. Oznacza to, że podejście powinno być regularne. Nie ulegaj pokusie złapania czegoś szkodliwego „w biegu”.

Dwa prawa dobrego odżywiania.

Dietetycy opracowali dwa główne prawa dotyczące zdrowego odżywiania. Eksperci twierdzą, że jeśli będą przestrzegane, stan zdrowia i zdrowie będzie na odpowiednim poziomie.

Prawo I – ile energii wydajemy, tyle jemy.

Ilość spożywanego pożywienia powinna odpowiadać zużyciu energii przez konkretną osobę. Jeśli jesteś niedożywiony, organizm zostanie wyczerpany. Przy nadmiernym spożyciu – zyskaj dodatkowe kilogramy.

Nieprzestrzeganie tego prawa najczęściej prowadzi do otyłości. A to z kolei grozi chorobami układu sercowo-naczyniowego, cukrzycą i pogorszeniem funkcjonowania narządów wewnętrznych.

Ponadto każda osoba ma inne zapotrzebowanie na kalorie. Więcej energii potrzeba sportowcom, nastolatkom, aktywnym osobom mobilnym. Przy siedzącym trybie życia stawka dzienna będzie znacznie niższa.

II prawo – zaspokajamy zapotrzebowanie na różne elementy.

Organizm potrzebuje ogromnej ilości różnych witamin i minerałów. Brak któregokolwiek z nich wpływa na wygląd i samopoczucie. Nawet przy odchudzaniu jedzenie powinno być kompletne. Dlatego tak ważne jest, aby jeść różnorodne produkty.

Pamiętaj o owocach i warzywach. Nie rezygnuj z jedzenia mięsa i ryb. Gotuj owsiankę, jedz nabiał i produkty mleczne. Doładowanie jest szczególnie potrzebne poza sezonem. Wiosną możesz wziąć udział w kursie kompleksów witaminowych.

Dieta powinna zawierać wszystkie składniki: białka, tłuszcze i węglowodany.

Aby utrzymać istniejącą wagę, ich stosunek jest następujący:

białka – 30%
tłuszcze – 20%
węglowodany – 50%
Jeśli potrzebna jest utrata wagi, obraz nieco się zmieni:

białka – 40%
tłuszcze – 20%
węglowodany – 40%
Nie możesz całkowicie pozbawić ciała żadnego składnika. Osoba potrzebuje wszystkich elementów w dowolnym momencie. Utrzymuj równowagę, aby zachować zdrowie i wagę.

Stabilna waga.

Zdrowa, odpowiednio przygotowana żywność i ułamkowe odżywianie nie da szansy na dodatkowe kilogramy. O wiele zdrowiej jest pozostać przy jednej wadze, niż nieustannie odczuwać jej wahania w wyniku rygorystycznej, wyczerpującej diety.

Doskonałe zdrowie.

Dzięki odpowiednio skomponowanej diecie zapomnisz o uczuciu zmęczenia, osłabienia i głodu. Jedzenie powinno utrzymywać nas w stanie czujności i energii.

Piękno.

Stan włosów, paznokci i skóry zależy bezpośrednio od spożycia niezbędnych substancji wraz z pożywieniem.

Stan umysłu.

Okazuje się, że nieodpowiednia dieta jest częstym winowajcą depresji. Dobre jedzenie zapewni doskonały nastrój, wysoką wydolność i zdrowy sen.

Musisz zadbać o swoje ciało. I tylko wtedy odpowie w naturze. Systematyczne przestrzeganie zasad zdrowej diety pozwoli zachować zdrowie na długie lata. Ponadto swoim przykładem możesz pokazać dzieciom, co i jak jedzą.