Suplementy ziołowe

Stosowanie suplementów ziołowych przez sportowców ogromnie wzrosło w ciągu ostatniej dekady. Produkty ziołowe są ekstraktami z nasion, gum, korzeni, liści, kory, jagód lub kwiatów i zawierają szereg fitochemikaliów, takich jak karotenoidy i polifenole, w tym kwasy fenolowe, alkaloidy, flawonoidy, glikozydy, saponiny i lignany, które choć zapewniają zdrowie świadczenia….

 

 

 

Wykazano, że rośliny dostarczają kilku podstawowych metabolitów, takich jak węglowodany, lipidy i kwasy nukleinowe, oraz wiele metabolitów wtórnych, takich jak terpenoidy, alkaloidy i związki fenolowe. Te później są szeroko poszukiwane ze względu na ich właściwości biologiczne: przeciwalergiczne, przeciwmiażdżycowe, przeciwzapalne, chroniące wątrobę, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwrakotwórcze, przeciwzakrzepowe, kardioprotekcyjne i rozszerzające naczynia.

Te właściwości biologiczne zależą od ich właściwości przeciwutleniających i redoks. W rzeczywistości odgrywają ważną rolę w stabilizacji uszkodzeń oksydacyjnych poprzez neutralizację wolnych rodników, pochłanianie tlenu lub rozkład nadtlenków. W tym kontekście w kilku badaniach podkreślono rolę suplementów ziołowych w zmniejszaniu stresu oksydacyjnego wywołanego wysiłkiem sportowym. U niektórych z nich zmniejszenie stresu oksydacyjnego sprzyja regeneracji mięśni i utrzymaniu energii podczas intensywnych ćwiczeń.

Autorzy zasugerowali również, że niektóre produkty, takie jak żeń-szeń, kofeina i efedryna, są bogate w składniki przeciwutleniające i dlatego są najlepszym kandydatem do poprawy wydajności mięśni.

Żeń-szeń

Żeń-szeń jest jednym z najpopularniejszych ziołowych suplementów diety i prawdopodobnie najlepiej przebadanym ziołem pod względem wydolności fizycznej .  Żeń-szeń składa się z wielu gatunków z rodziny Araliaceae. Istnieje kilka gatunków żeń-szenia, takich jak żeń-szeń azjatycki, żeń-szeń koreański, żeń-szeń chiński ( Panax ginseng ), żeń-szeń amerykański, żeń-szeń kanadyjski ( Panax quinquefolius ) i żeń-szeń syberyjski ( Eleutherococcus senticosus ). Liczne kraje azjatyckie, szczególnie Chiny i Korea, stosują żeń-szeń w dziedzinie dietetycznej i leczniczej, podczas gdy preparaty z żeń-szenia Panax zostały opracowane w badaniach klinicznych na ludziach takie jak przeciwzapalne, przeciwutleniające, pobudzające funkcje mózgu, anaboliczne i immunostymulujące oraz wzmacniające wytrzymałość. Gatunek żeń-szenia zawiera liczne ważne związki, takie jak witaminy (A, B, C i E), minerały (żelazo, magnez, potas i fosfor), błonnik, białka, saponiny i ginsenozydy, które są głównymi aktywnymi składnikami ziół Panax. Wykazano, że składnik ten zmniejsza stres psychiczny, poprawia funkcje odpornościowe i stabilizuje ciśnienie krwi.

Żeń-szeń syberyjski zawiera unikalne steroidowe saponiny zwane Eleuterozydami, które wydają się być strukturalnie podobne do Panax ginsenozydów i zawierają fenole i polisacharydy. Wykazano, że Panax ma działanie ergogeniczne. Mała ilość ≤ 200 mg / dzień Panax ginseng (proszek z korzenia lub ekstrakt z korzenia ze standaryzowaną zawartością ginsenozydów ) pozwala na większą poprawę sprawności poznawczej i beztlenowej u nieprzeszkolonych młodych lub starszych osób.

Ponadto żeń-szeń ma ważne właściwości przeciwutleniające, które hamują rodniki hydroksylowe i peroksydację lipidów oraz ułatwiają aktywność mitochondriów podczas wysiłku. Uważa się, że jest adaptogenem z Ginsenozydami , Eleuterozydami i Ciwujianozydami , które są uważane za odpowiedzialne za ergogeniczne działanie żeń-szenia. Co więcej, długotrwałe stosowanie żeń-szenia poprawiało pracę układu krążenia i oddechowe oraz obniżało stężenie mleczanu we krwi, a także poprawiało wydolność fizyczną. Żeńszenia efekt ergogeniczny zostało związanych ze stanem fizycznym (Tabela  1). W rzeczywistości Bahrke i Morga stwierdzili lepsze wyniki u osób prowadzących siedzący tryb życia i aktywnych w porównaniu z grupami wyszkolonymi. Ponadto Talbott i Hughes zaobserwowali, że żeń-szeń ma korzystny wpływ na ośrodkowy układ nerwowy (OUN), nadnercza i funkcje seksualne, wykazując właściwości przeciwzmęczeniowe u średnio wytrenowanych osób. Inne badania wykazały, że żeń-szeń poprawia czujność i odporność na zmęczenie poprzez stymulację kortyzolu.

Nowe dane sugerują, że Eurycoma longifolia Jack (żeń-szeń malezyjski) lub Tongkat Ali to jedne z popularnych ziół, które stosowane były w celu poprawy wyników wysiłkowych i sportowych oraz w leczeniu wielu chorób i problemów zdrowotnych. zwiększają u mężczyzn libido i leczy zaburzenia seksualne, takie jak zaburzenia erekcji. Jest to roślina z rodziny Simaroubaceae , występująca w Malezji, Indonezji, Tajlandii, Wietnamie i Laosie. Eurycomalongifolia Jack zawiera kwasynoidy i pochodne skwalenu bifenylneolignany, triterpeny typu tirucallanu , kantine-6-on i beta-karbolinęalkaloidy o właściwościach przeciwzapalnych, przeciwmalarycznych, przeciwwrzodowych, przeciwnowotworowych i przeciwzapalnych. Brakuje jednak opublikowanych danych naukowych dotyczących wpływu tej rośliny na wydajność ćwiczeń. Tylko nieliczne badania wykazały, że suplementacja Eurycoma (wyciąg: 150 mg / dzień przez 5 tygodni) może zwiększyć siłę mięśni, podczas gdy inne badanie sugerowało, że napój ziołowy zawierający Eurycoma (0,1 mg na 100 ml napoju) poprawiał wydajność biegową u rowerzystów.

Podobnie jak większość suplementów, żeń-szeń ma skutki uboczne, z których niektóre są ważne w zależności od dawki i metabolizmu. Wykazano, że stosowanie żeń-szenia powoduje biegunkę, bezsenność, bóle głowy, szybkie bicie serca, wahania ciśnienia krwi i może powodować zaburzenia trawienia. Kobiety mogą odczuwać dodatkowe skutki uboczne, takie jak krwawienie z pochwy i tkliwość piersi. Większość z tych działań niepożądanych jest na tyle poważnych, że uzasadnia zaprzestanie przyjmowania żeń-szenia u pacjentki z rakiem piersi. Żeń-szeń może wpływać na różne leki, takie jak insulina, digoksyna, antykoagulanty i inhibitory monoaminooksydazy. Ponadto może być przeciwwskazane u pacjentów z wysokim ciśnieniem tętniczym. Jako taki, żeń-szeńma poważne ograniczenie w zdrowej populacji. Nocerino i inni stwierdzili, że osoby energiczne, nerwowe, napięte, histeryczne lub schizofreniczne powinny unikać żeń-szenia i nie należy go stosować w połączeniu z innymi używkami, lekami lub w trakcie leczenia hormonalnego. Dlatego potrzebne są dalsze badania, aby wyjaśnić wpływ głównego związku żeń-szenia na ludzi.

 

Żródło:jissn.biomedcentral.com