Wiosenny niedobór witamin: czy konieczne jest przyjmowanie witamin?

Wraz z nadejściem wiosny wielu narzeka na zły stan zdrowia i kojarzy to z niedoborem witamin. Co to jest niedobór witamin i czy w tym przypadku naprawdę konieczne jest przyjmowanie multiwitamin? Lekarze twierdzą, że niedobór witamin to całkowity brak określonej witaminy w organizmie lub jej krytyczny niedobór, co może wywołać rozwój poważnych chorób.

 

 

 

Na przykład brak witaminy C może prowadzić do rozwoju szkorbutu (krwawienia i obluzowania dziąseł), niedobór witaminy B1 powoduje zapalenie wielonerwowe (uszkodzenie nerwów), a niedobór witaminy B3 prowadzi do pelagry (biegunki, zapalenie skóry i demencja). Praktycznie nie ma problemów z niedoborem witamin wśród mieszkańców krajów rozwiniętych, ponieważ nie ma problemów z zaopatrzeniem w żywność.

Czego nie wiedzieliśmy o niedoborze witamin

Błędem jest kojarzenie pogorszenia samopoczucia wiosną z niedoborem witamin jako takim. Ten stan jest spowodowany hipowitaminozą, w której występuje częściowy niedobór witamin w organizmie (ilość niezbędnych witamin jest poniżej normy).

Kto zwykle choruje na hipowitaminozę

Ten problem występuje częściej:

kobiety na pozycji (często zdiagnozowano u nich brak witaminy B9 i kwasu foliowego);
wegetarianie (zwykle borykają się z brakiem witaminy B12);
zawodowi sportowcy i osoby na ścisłej diecie;

W takich sytuacjach wystarczy wypić serię witamin, a problem zniknie. Leki przepisuje lekarz, nie należy samoleczenia, ponieważ zdaniem ekspertów dolegliwości między sezonami często wiążą się ze zmianami w pracy niektórych narządów. Zmiany te są zwykle wywoływane przez zmianę długości godzin dziennych lub nagłe zmiany temperatury. Czasami przyczyną rozwoju hipowitaminozy jest choroba, dlatego badanie jest obowiązkowe, konieczne jest rozpoczęcie od ogólnego badania krwi. Na przykład według statystyk 40% kobiet cierpi na niedobór żelaza, narzekają na ciągłe zmęczenie i zwiększoną suchość skóry.

Dlaczego niedobór witamin jako taki jest nieobecny

Współczesne społeczeństwo praktycznie nie boryka się z tym problemem, ponieważ wykorzystuje produkty przemysłowe z syntetycznymi witaminami. Oczywiście naturalne witaminy zawarte w świeżych warzywach i owocach są znacznie bardziej przydatne, ale podczas ich przetwarzania i przechowywania tracone są cenne właściwości. Na przykład witamina C znika ze świeżo wyciśniętego soku godzinę po wyciśnięciu. Z tego powodu wzbogacanie żywności syntetycznymi witaminami jest koniecznością.

W sklepach kupujemy chleb z mąki wzbogaconej niacyną, tiaminą i żelazem. Mleko kupowane w sklepie zawiera witaminę D. A płatki owsiane mają wysoką wartość odżywczą, co nie wynika z kawałków suszonych owoców.

Wiele osób zarzuca producentom żywności wskazywanie na etykiecie wysokiej wartości odżywczej. Ale to raczej konieczność, w przeciwnym razie konieczne będzie podjęcie decyzji o wprowadzeniu do diety dodatków do żywności na poziomie prawnym, bo inaczej większość ludzi będzie cierpieć na niedobór witamin. Oznacza to, że przede wszystkim sami konsumenci potrzebują produktów z syntetycznymi witaminami.

Czy przyjmowanie nadmiaru witamin jest realistyczne?

Aby w organizmie powstał nadmiar jakiejkolwiek witaminy (rozwinęła się hiperwitaminoza ), należy bardzo się postarać. Niemniej jednak takie przypadki nie są rzadkie. Lekarze tłumaczą to faktem, że wielu, oprócz produktów przemysłowych, stosuje specjalne suplementy witaminowe, które można łatwo kupić w każdej aptece. Te suplementy nie zawsze są bezpieczne dla zdrowia i mogą powodować bóle głowy, nudności, problemy z jelitami, problemy skórne i inne problemy. Problemy zdrowotne często wynikają z nadmiaru witamin A, E, D i K. Nadmiar witamin B i C występuje rzadko, ponieważ te mikroelementy są szybko wydalane z moczem.

Dlatego możemy wyciągnąć następujący wniosek: przy ciągłym stosowaniu produktów przemysłowych prawie niemożliwe jest zmierzenie się z hiperwitaminozą. Nawet przy przyjmowaniu kompleksów witaminowych należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Przechowywanie pojemników w lodówce powoduje utratę korzystnych właściwości produktu. Częste zmiany stref czasowych czy nadmierna aktywność fizyczna upośledzają procesy metaboliczne organizmu. Przyczyną słabego wchłaniania składników odżywczych są różne choroby.

Czy muszę przyjmować kompleksy witaminowe, aby zapobiec niedoborom witamin? Nie jest to konieczne, jeśli nie znajdujesz się poniżej progu ubóstwa i nie jesz artykułów spożywczych. Jeśli zdecydujesz się na multiwitaminę, lekarz powinien je przepisać. Nie wszystkie leki sprzedawane w aptekach są przydatne i bezpieczne.

 

 

Żródło: econet.ru